
Del III – Mediekontakter i praktiken
Inledning
Du har säkert hört talas om att politiker och företagsledare medietränas. Vad innebär det då att medietränas? Många tror att det går ut på att lära sig hur man manipulerar media – hur man levererar slipade svar på journalisters frågor eller att, om man är pressad, säga ”ingen kommentar”. Det är en missuppfattning. Att medieträna går i huvudsak ut på två saker: att lära sig förstå journalisternas arbetsmetoder och att lära sig hur man själv bör och inte bör agera i mötet med medierna. Betrakta den här delen av boken som din privata medieträning. Vi utgår från ett fingerat telefonsamtal som belyser de springande punkterna och fortsätter sedan med den sköna konsten att ge intervjuer.
© 2009 Copyright: Bernd Schmitz
Mångfaldigande av innehållet i PR-handboken, helt eller delvis, är enligt lagen om upphovsrätt förbjuden utan medgivande av författaren.
Del II – Så får du publicitet
Del III – Mediekontakter i praktiken
Inledning
1. Hur du kontaktar redaktionen
2. Om konsten att ge intervjuer
3. Om rättelser, recensionsmaterial och vad som betraktas som muta
Del IV – Verktyg och aktiviteter
Inledning
1. Skrivskolan
2. Den grafiska- och språkliga stilguiden
3. Pressmeddelandet
4. Egna artiklar
5. Evenemang
6. Sponsring och välgörenhet
7. Det muntliga framförandet
8. Pressmappen
9. Nyhetsbrev
10. Pressavdelningen online
11. Kriskommunikation
12. Digital PR
Telefon
+46 (0)70 931 40 50
Företag