
Del II – Så får du publicitet
Inledning
Det finns inget mystiskt hokus pokus med att skapa publicitet för sitt företag. Medierna är ständigt på jakt efter nyheter och tips som intresserar deras läsare, lyssnare eller tittare. Faktum är att de inte skulle överleva utan den information de får från företagen. Genom att ta reda på vilken typ av information medierna är i behov av och ge den till dem, har du kommit hundra procent närmare publicitet än de av dina konkurrenter som väljer att ligga på sofflocket – och det är många det, de flesta faktisk. Börja med att avsätta en plats för dessa visdomsord i ditt ”PR-huvud”:
Medierna värderar alltid all information utifrån vad som är intressant för läsarna, tittarna eller lyssnarna. Det är alltså dem du ska sätta i första rummet, inte i första hand det som är intressant för ditt företag.
Detta återkommer vi till senare i den här delen. Först ska vi gå igenom vad som utmärker en nyhet, vilka händelser som kan bli nyheter i ditt företag och hur du bär dig åt för att skapa publicitet trots att du inte har någon direkt nyhet att komma med.
© 2009 Copyright: Bernd Schmitz
Mångfaldigande av innehållet i PR-handboken, helt eller delvis, är enligt lagen om upphovsrätt förbjuden utan medgivande av författaren.
Del II – Så får du publicitet
Del III – Mediekontakter i praktiken
Inledning
1. Hur du kontaktar redaktionen
2. Om konsten att ge intervjuer
3. Om rättelser, recensionsmaterial och vad som betraktas som muta
Del IV – Verktyg och aktiviteter
Inledning
1. Skrivskolan
2. Den grafiska- och språkliga stilguiden
3. Pressmeddelandet
4. Egna artiklar
5. Evenemang
6. Sponsring och välgörenhet
7. Det muntliga framförandet
8. Pressmappen
9. Nyhetsbrev
10. Pressavdelningen online
11. Kriskommunikation
12. Digital PR
Telefon
+46 (0)70 931 40 50
Företag